zettool blogs – aptaujas un pētījumi

Aptaujas rezultātu analīze un interpretācija

Posted in Tips & Tricks by zettool on 1 janvāris, 2010

Izmantojot https://www.zettool.lv aptauju veidošanas rīka aptaujas rezultātu skatījumu pamēģināsim īsumā pastāstīt par aptaujas rezultātu analīzi un interpretāciju.

Šajā piemērā redzams, kā atšķiras kopējās aptaujas auditorijas demogrāfija no noteiktas mērķa auditorijas demogrāfijas. Aptaujas piemērā ir jautājumi par valsts prezidentu Valdi Zatleru, kā arī ir jautājums par respondentu dzimumu. Ir redzams, ka 59,42% no respondentiem ir sievietes, bet starp tiem, kuri 3.jautājumā uzskata, ka prezidents varēja labāk pārstāvēt valsti, sievietes ir 63,89%. Lai arī atšķirība nav ievērojama, tomēr var izvirzīt hipotēzi par to, ka sievietes ir skeptiskāk noskaņotas par prezidenta darbu.

Kas ir mērķa grupas indekss?

Mērķa grupas indeksu (target group index – TGI) aprēķina sekojoši:  (mērķa grupa – kopējā auditorija) / kopējā auditorija. Mūsu piemērā varam aprēķināt TGI jautājumam par respondentu dzimumu.
1) sieviete: (63,89 – 59,42)/59,42 = 0,075 (vai 7,5%)
2) vīrietis: (36,11 – 40,58) / 40,58 = -0,110 (vai -11%)

Mērķa grupas indekss 7,5% parāda to par cik % sievietes mērķa grupā ir vairāk nekā kopējā izlasē (starp visiem aptaujas respondentiem). Attiecīgi šajā piemērā vīrieši mērķa grupā ir par 10% mazāk nekā kopējā izlasē.
Jo lielāks ir TGI rādītājs, jo vairāk mērķa grupai piemīt attiecīgā pazīme – mūsu piemērā tas ir respondentu dzimums.

Kā mērķa grupas indekss tev var palīdzēt?

Aprēķināt indeksu nav sarežģīti un tas tūlīt sniedz izpratni par to, cik mērķa grupai piemīt attiecīgā pazīme. Piemērā redzamajā ZETTOOL piedāvātajā risinājumā mērķa grupas un kopējās auditorijas attiecība ir redzama arī grafiski un tas momentā dod ieskatu par tendencēm.  Šāds vienkāršs un ātrs skatījums uz dažādām auditorijām ļauj izdarīt pirmos secinājumus un bieži vien uzvedina uz pareizajiem virzieniem padziļinātai datu izpētei.

Komentēt